Øvelser

Indledning om udførelse af Mazdaznan øvelser

 

 

I Mazdaznan visdomslæren er givet os et gavebord af øvelser, sange, gode råd, visdom mm. Mazdaznan er en selvhjælpslære. Det vigtigste budskab er nok, at vi må tage ansvar for os selv og vores liv. Mazdaznan er ingen autoritet, læren ligger op til, at vi individuelt må undersøge, hvad jeg har brug for, hvad der er godt for mig. Vi må hver især være opmærksom på, hvad øvelserne gør for os fysisk, intellektuelt og spirituelt. Øvelserne er med til at afbalancere os, jævnfør Mazdaznan symbolet med de fire felter: rød det fysiske, gul det intellektuelle og blå det spirituelle. Pauserne, stilheden, hører til det hvide felt.

Dr. Hanish gav øvelserne lidt forskelligt til de forskellige lande, for at de skulle passe til de enkelte befolkningers temperamenter og sindelag. Det vil du opleve, hvis du deltager i internationale kurser og møder.

 

Det er vigtigt, at øvelserne altid udføres roligt og afspændt, ikke bare i kroppen og lemmerne, men også i ansigtet, kæbe, tunge og med et åbent svælg. Vær også rolig i sindet og vær koncentreret. Gør øvelserne i den hastighed, der passer dig. Udfør øvelserne så du føler, at de opløfter og beliver dig.

Efter øvelserne holdes en pause, det hører med til udførelsen, for at mærke og optage effekten af øvelsen fysisk, intellektuelt og spirituelt. Pausen er med til afbalanceringen og til at finde roen.

Hvor meget, hvor længe og hvornår er det hensigtsmæssigt at udføre øvelserne.

 

Anvisningerne nedenfor er fra Mazdaznan læren til anbefaling.

Det er individuelt, hvornår det er bedst at udføre øvelserne samt hvor meget den enkelte har brug for. Det er derfor vigtigt at understrege, at enhver må finde sit eget behov.

 

Udåndings eller indåndings øvelser kan udføres hver 2. time, (vælg enten en udåndings- eller en indåndings øvelse efter behov, tidspunkt, årstid, mm.)

Rytmiske åndedrætsøvelser max 5 min. hver 4. time, (vælg en af øvelserne. Nr. 6 kan laves om aftenen, nr. 4 kan laves efter et måltid, nr. 2 og 4 er velegnede om eftermiddagen)

Kirteløvelser hver 12. time, (De oplivende øvelser er bedst om morgenen og de stille og beroligende er bedst om aftenen)

Kropsøvelser 10 min. hver 6. time, (vælg nogle øvelser fra morgenøvelserne, afspænding- og udstrækningsøvelserne, andre fysiske øvelser eller fysisk aktivitet)

Vokaløvelser, harmoniøvelser. Der er ikke nogen anvisninger på tid til disse. De kan formentlig anvendes ligesom udåndingsøvelser.

Du kan bruge dette skema til inspiration til at planlægge dine øvelser. Du skal selvfølgelig ikke bruge alle disse krydser, men vælge ud, hvad der passer dig.

Eksempel:

Tidspunkt

Ud- / indånd

Rytmisk ånde øv

Kirtel øvelser

Krops øvelser

Vokal øvelser

8

X

X

X

 

 

10

X

 

 

X

 

12

X

X

 

 

 

14

X

 

 

 

 

16

X

X

 

X

X

18

X

 

 

 

 

20

X

X!

X

 

 

 

Efter oplæg fra Britta Christiansen, Randi M.

Lav dit eget skema for en dag i ugen:

Lav dit eget skema for en dag i ugen:

 

Tidspunkt Ud- / indånd Rytmisk ånde øv Kirtel øv Krops øv Vokal øv